14.3.3. Stopové prvky
 
  • železo, zinek, chróm, měď, mangan, molybden, selen, jód a fluor jsou mikroprvky - pro jejich funkci v těle postačují nižší denní dávky (narozdíl od makroprvkù): řádově mikrogramy až miligramy
  • jsou nezbytnou součástí zdravé výživy
  • v těle plní řadu významných funkcí, např. udržují integritu kostí či zubů (fluor), jsou nezbytnou součástí enzymů uplatňujících se v základních biochemických procesech (molybden) aj. 
  • nadbytek některých z nich může v organismu působit toxicky

  •  

     

    železo

    • zásadní prvek pro přenos kyslíku v organismu 
    • v těle se nachází: 
      • v hemoglobinu (v červených krvinkách) - téměř 2/3 železa => přenáší kyslík do tělesných tkání
      • v bílkovině myoglobinu => pomáhá zásobovat kyslíkem svaly
      • v enzymech => účastní se biochemických reakcí v buňkách
    • 15% železa je v těle skladováno pro případnou potřebu 
    • při nedostatku - chudokrevnost, bolest hlavy, únava, snížená imunita
    • při nadbytku - nežádoucí účinky na trávicí ústrojí (pálení žáhy, nevolnost, zvracení, průjem nebo zácpa)
    • zdroj - maso, ryby, drůbež, čočka, fazole, listová zelenina 
    • doporučená denní dávka: 14 mg 
    zinek
    • nachází se téměř v každé buňce lidského těla
    • stimuluje aktivitu mnoha enzymů, např. antioxidačního enzymu => chrání buňky před škodlivým působením volných radikálů 
    • potřebný pro syntézu nukleových kyselin 
    • podporuje správnou funkci imunitního systému 
    • pomáhá udržovat chuťové a čichové vjemy
    • podporuje normální růst a vývoj organismu v dětství a dospívání (včetně prenatálního vývoje plodu)
    • podílí se na tvorbě inzulínu 
    • nezbytný pro správnou funkci zraku 
    • vstřebává se pomocí vitamínu A 
    • preventivně působí proti rakovině 
    • při nedostatku - zpomalení růstu, vypadávání vlasů, průjem, opožděný pohlavní vývoj, impotence, kožní a oční poškození, snížená chuť k jídlu,  snížená schopnost hojení ran, úbytek hmotnosti, změna vnímání chuti, duševní otupělost, nemoci kůže nebo jejich zhoršení 
    • vysoké dávky - toxicita => snižuje obsah mědi v těle (brání vstřebávání mědi a zvyšuje její vylučování), narušuje fyziologickou funkci železa, zhoršuje imunitní systém, vede ke snížení pro tělo potřebného cholesterolu, nevolnost, zvracení, průjem, bolesti hlavy, kovová pachuť v ústech, chudokrevnost
    • zdroj - červené maso, drůbež, cibule, klíčky, luštěniny, otruby, ústřice, dýňová semínka 
    • doporučená denní dávka: 15 mg
    selen
    • je součástí bílkovin - selenoproteinů 
    • účinný antioxidant => odchytávač volných radikálů 
    • má vliv na přeměnu neúčinného hormonu štítné žlázy thyroxinu na účinnou formu trijódtyroninu
    • chrání srdce 
    • ovlivňuje krevní tlak 
    • působí proti kornatění tepen a revmatické artritidě
    • udržuje pružnost tkání
    • předchází vzniku lupů
    • zvyšuje celkovou imunitu organismu 
    • nejlépe v těle účinkuje v kombinaci s vitamíny C a E 
    • vyšší příjem cukru snižuje jeho množství v těle 
    • při nedostatku - svalová slabost, úbytek svalů, degenerace kloubních chrupavek
    • při nadbytku - lámavost nehtů, křehkost a vypadávání vlasů, žaludeční potíže, vyrážky, zvýšená dráždivost, poruchy nervového systému
    • zdroj - mořské ryby, maso, salámy, para ořechy a fazole
    • doporučená denní dávka: 400 µg 
    chróm 
    • esenciální stopový prvek 
    • podílí se na metabolismu glukózy => zesiluje účinek inzulínu, podporuje  vstřebávání glukózy buňkami 
    • účastní se metabolismu tuků a bílkovin
    • působí na celkovou obranyschopnost 
    • při nedostatku - snížená tolerance glukózy; dochází k němu vlivem stravy bohaté na:
      • soli železa, manganu, vápníku a zinku => snižují jeho absorpci
      • jednoduché cukry => zvyšují jeho vylučování močí
    • při nadbytku - trávicí obtíže, nevolnost, zvracení; jeho vstřebávání podporuje vitamín C a strava bohatá na vlákninu
    • zdroj - hovězí maso, celozrnné pečivo, šťáva z citrusových plodů (hlavně z grapefruitu), zelené fazole, brokolice
    • doporučená denní dávka: 30 µg
     měď
    • jako složka enzymů se podílí na mnoha metabolických pochodech v organismu 
    • podporuje buněčné dýchání 
    • důležitá pro správnou funkci kolagenu a elastinu (bílkoviny v kostech a šlachách) 
    • významná pro vznik melaninu (látka nezbytná pro správnou pigmentaci vlasů, kůže a očí) 
    • potřebná pro správnou funkci železa v těle a vznik červených krvinek
    • nepostradatelná složka při tvorbě hemoglobinu 
    • při nedostatku - chudokrevnost, snížené množství bílých krvinek => narušení imunity (u osob s malabsorpčním syndromem, s nesnášenlivostí lepku, s  nízkým příjmem potravy, při průjmech) 
    • při nadbytku - bolest břicha, zvracení, průjem; při akutní otravě mědí - poškození jater, selhání ledvin => ohrožení života
    • zdroj - slunečnicová semena, oříšky, čočka
    • doporučená denní dávka: 900 µg
    mangan
    • pro tělo nezbytný a zároveň potenciálně toxický 
    • účastní se fyziologických pochodů jako: 
      • součást enzymů - v antioxidačních dějích 
      • aktivátor enzymů podílejících se na metabolismu cukrů, aminokyselin a cholesterolu) 
    • podporuje normální vývoj chrupavky a kostí - přidává se do přípravků snižujících bolesti kloubů a zlepšujících proces hojení 
    • absorpci manganu snižuje současná přítomnost železa nebo hořčíku v potravě
    • při nedostatku - narušení stavby kostí a poruchy růstu

    • při nadbytku (u osob s onemocněním jater) - hromadění manganu v těle v důsledku jeho sníženého vylučování => vznik nervových poruch
    • zdroj - celozrnné pečivo, oříšky, listová zelenina, čaje (přítomné taniny mírně snižují vstřebávání manganu)
    • doporučená denní dávka: 2 mg
    molybden
    • složkou některých enzymů - podílejí na rozkladu aminokyseliny cysteinu a na odbourávání některých složek nukleových kyselin 
    • při nedostatku - vážné poškození mozku (jen u lidí s genetickými vadami  enzymů)
    • při nadbytku: 
      • snížená hladina mědi a křemíku v krvi 
      • zvýšená hladina kyseliny močové v krvi => nemoc kloubů (dna)
      • žaludeční potíže 
    • zdroj - luštěniny, obilniny, ovoce, zelenina, živočišné produkty
    • doporučená denní dávka: 45 µg
    jód 
    • součástí hormonů štítné žlázy => napomáhá její správné funkci 
    • hormony štítné žlázy ovlivňují řadu fyziologických procesů včetně růstu, tělesného i duševní vývoje, metabolismu a rozmnožování
    • při nedostatku - snížená tvorba hormonů štítné žlázy => zvětšení štítné žlázy (struma) a její nesprávná funkce, nesnášenlivost chladu, zvýšení hmotnosti, zvětšení jazyka, zácpa, zhoršená funkce srdce, lámavé vlasy a nehty, problémy s koordinací, zpomalené reflexy, potíže s vyslovováním, netečnost, deprese, zhoršená paměť, v těhotenství může zapříčinit potrat, vrozené defekty plodu, kreténismus, trvalou mentální retardaci
    • při nadbytku - pálivý pocit v ústech, hrdle a žaludku, horečka, zvracení,  průjem, slabý puls až kóma, porucha funkce štítné žlázy
    • zdroj - jodizovaná sůl, mořské řasy, ryby (treska), třešně 
    • doporučená denní dávka: 150 µg 
    fluorid
    • z 95% obsažen v kostech a zubech
    • významný pro zdravé zuby a kosti 
    • při nedostatku - zvýšené riziko zubního kazu
    • při nadbytku - pocit na zvracení, bolesti břicha, pocení, slabost, průjem, nadměrné slzení a slinění, zubní a kostní fluoróza (hromadění fluoridu), bolest kloubů, šlach, ztráta svaloviny, zhoršená pohyblivost, nervové poruchy
    • zdroj - mořské ryby (sardinky), černý čaj, fluoridovaná voda 
    • doporučená denní dávka: 4 mg


https://www.zdravcentra.cz/cps/rde/xchg/zc/xsl/3141_1372.html
https://www.zdravcentra.cz/cps/rde/xchg/zc/xsl/55_2070.html