14.3.1. Vitamíny

Charakteristika

  • organické sloučeniny
  • tvoří malou, ale nepostradatelnou složku naší potravy:
    • látky potřebné pro metabolismus,
    • nejčastěji slouží jako koenzymy pro různé enzymy v těle,
    • chrání organismus před onemocněním,
  • hypovitaminóza (avitaminóza, nedostatek vitamínů) i hypervitaminóza (nadbytek vitamínů) způsobují poruchy různého druhu.
  • Podle rozpustnosti:
    • rozpustné ve vodě (hydrofilní) - vitamíny B, C:
      • z těla se vylučují močí,
      • v těle zůstávají jen krátce, proto je třeba je stále doplňovat,
      • riziko předávkování je malé. 
    • rozpustné v tucích (lipofilní) - vitamíny A, D, E, K:
      • ukládají se v tukové tkáni a v játrech
      • riziko předávkování je reálné.
Seznam vitamínů

   - zeleně jsou vyznačeny stasndardní vitamíny,
  
- modře jsou vyznačeny látky, které se dnes za vitamíny nepovažují nebo mají jiné jméno.


    Vitamín A (axeroftol) - DDD je 0,8 mg/den

    • existuje ve dvou formách: jako vitamín A1 (retinol) a vitamín A2 (3-dehydroretinol)
    • ukládá se v játrech
    • nezbytný pro tvorbu zrakového pigmentu => je podmínkou dobrého vidění 
    • při nedostatku => šeroslepost nebo barvoslepost, choroby oční rohovky, suchost a loupání kůže, střevní potíže
    • nepostradatelný pro správný růst dětí 
    • chrání před vznikem rakoviny
    • podporuje léčbu při rozedmě plic, dýchacích a kožních potížích
    • beta karoten - provitamín, tělo si z něj podle potřeby vytvoří vitamín A => působí antioxidačně proti volným radikálům, ochraňuje pokožku před negativními účinky slunečního záření 
    • zdroj - mrkev, špenát, rybí tuk, játra, máslo, mléko, vaječný žloutek

    Vitamín B1 (thiamin) - DDD je 1,1 mg/den

    • ovlivňuje mozkovou činnost 
    • tlumí deprese a migrény 
    • při nedostatku - nervové onemocnění, únava, zácpa, nechutenství 
    • zdroj - luštěniny, obilniny, ryby, kvasnice

    Vitamín B2
    (riboflavin) - DDD je 1.4 mg/den
    • při nedostatku - onemocnění hrtanu, hltanu, chudokrevnost, kožní problémy
    • zdroj - kvasnice, mléko, zelenina, klíčky, brambory, lipový květ

    Vitamín B3
    (niacin, kyselina nikotinová - též vitamín PP) - DDD je 16mg/den
    • velmi důležitý při metabolismu sacharidů, tuků a bílkovin 
    • snižuje hladinu cholesterolu v krvi => prevence onemocnění srdce 
    • působí proti cukrovce
    • tlumí stres, deprese
    • při nedostatku - nespavost, nechutenství, zánět dutiny ústní 
    • zdroj - celozrnná mouka, zelenina, houby
    Vitamín B4 (adenin) - dnes se nepovažuje za vitamín protože jde o produkt metabolizmu DNA
    Vitamín B5 (kyselina pantotenová) - DDD je 6 mg / den
    • významný při metabolických procesech 
    • pomáhá odbourávat buňky a tkáně 
    • podílí se na obnově kožních buněk
    • pomáhá regeneraci vlasů, nehtů, kloubů 
    • pomáhá vytvářet protilátky => zvýšení celkové imunity organismu
    • při nedostatku - zadržování vody v těle, afty, popraskané rty a koutky 
    • zdroj - luštěniny, maso, pšeničné otruby 
    Vitamín B6 (piridoxin) - DDD je 1,4 mg/den
    • důležitý při prevenci nervových a revmatických onemocnění 
    • pomáhá zklidnit premenstruační syndrom 
    • podílí se na metabolismu aminokyselin
    • zdroj - pšeničné klíčky, vnitřnosti, vepřové maso, sója 
    Vitamín B7 (biotin - též vitamín H)- DDD je 50 μg / den
    • je nutný pro dobrý stav pokožky a je nezbytný pro správný vývoj a funkci organismu. 
    • nedostatek biotinu je poměrně vzácný, mezi symptomy nedostatku patří nechutenství, zvracení, dermatologické problémy, mentální deprese a padání vlasů (alopecie).
    • nejbohatšími zdroji jsou droždí, játra a ledviny, mezi další běžné zdroje patří vaječný žloutek, sója, ořechy, cereálie.
    Vitamín B8 (kyselina adenylová) - dnes se nepovažuje za vitamín protože jde o produkt metabolizmu DNA
    Vitamín B9 (kyselina listová) - DDD je 200 μg / den
    • podílí se na všech vývojových a některých nervových procesech
    • podporuje krevní tvorbu. 
    • jeho nedostatek způsobje poruchy ve vývoji malých dětí (může se také týkat  prenatálního vývoje plodu) 
    • zdroj - zelí, chléb, vnitřnosti, luštěniny 
    Vitamín B12 (kyanokobalamin)- DDD je 2,5 μg / den
    • významný pro tvorbu červených krvinek 
    • prevence proti anémii a dalším krevním chorobám 
    • při nedostatku - neurologické nebo hematologické poruchy hlavně u dětí a těhotných nebo kojících žen 
    • zdroj - vnitřnosti, ryby, vejce, mléčné výrobky 
    Vitamín C - DDD je 80 mg / den
    • nejznámější vitamín
    • podílí se na správné funkci téměř všech buněk organismu 
    • nezbytný pro celkovou obranyschopnost našeho těla 
    • antioxidant působící proti volným radikálům 
    • významný pro tvorbu některých hormonů 
    • nezbytný pro svaly, kosti, cévy a kůži 
    • snižuje hladinu cholesterolu v krvi 
    • podporuje vstřebávání železa 
    • působí preventivně proti kornatění tepen a proti vzniku některých nádorových, srdečních a cévních onemocnění.
    • doporučená denní dávka - 80 mg (kuřáci, lidé po nemoci, jedinci vystavení vyšší fyzické zátěži nebo ženy v těhotenství potřebují dvojnásobek této dávky) při nedostatku - únava, oslabení imunity, chudokrevnost
    • dlouhodobý nedostatek ohrožuje jedince na životě 
    • při nadměrné konzumaci - snížená hladina cukrů v krvi, vstřebává se více železa, než tělo dokáže zpracovat => vznik ledvinových kamenů, onemocnění jater 
    • zdroj - citrusové plody, šípek, brambory, květák, špenát


    Vitamín D (kalciferol) - DDD je 25 μg / den

    • vzniká ve dvou formách v kůži při slunečním záření:
    • velmi důležitý pro správný vývoj našich kostí a zubů 
    • ovlivňuje metabolismus vápníku, fosforu a cukrů 
    • má význam pro játra, ledviny a střeva 
    • podpůrně působí na nervový systém
    • posiluje obranyschopnost 
    • předchází rakovině tlustého střeva, konečníku, prsu a prostaty
    • má vliv na dobrou srážlivost krve
    • při nedostatku - řídnutí kostí, vyšší riziko zlomenin, padavost a kazivost zubů, ztuhlost svalů, u dětí dnes už vzácná křivice (deformace kostí)
    • při nadbytku - vyšší krevní tlak, nechutenství, nevolnost, žízeň, časté močení
    • zdroj - sluneční záření (optimálně 80 %), vejce, mléko, vnitřnosti, ryby, rybí tuk 


    Vitamín E (tokoferol)  - DDD je 200 μg / den

    • ukládá se v tukové tkáni, játrech a svalech
    • významný antioxidant proti volným radikálům 
    • odbourává škodliviny z jater 
    • brání oxidaci krevních tuků způsobující cévní a srdeční onemocnění 
    • důležitý pro imunitní a nervový systém, oči, kůži 
    • příznivě ovlivňuje metabolismus prostaty, omlazuje pleť, podporuje hojení ran
    • zlepšuje cirkulaci krve a reguluje hladinu cukru v krvi 
    • působí proti „návalům“ v období menopauzy, proti předčasným porodům,  zvyšuje mužskou plodnost 
    • doporučená denní dávka: 10-20 mg 
    • při nedostatku - Alzheimrova a Parkinsonova choroba, epilepsie, poruchy chůze, chudokrevnost, porucha vstřebávání tuků, onemocnění jater a ledvin, žlučníkové kameny, šedý zákal, různá cévní a srdeční onemocnění, oslabení imunitního systému 
    • zdroj - ořechy, ovesné vločky, špenát, mák, mléko, maso, avokádo, různá semínka, sójové oleje a oleje z obilných klíčků 


    Vitamin F (esenciální mastné kyseliny) - dnes se nepovažuje za vitamín, protože je potřebný ve velkých množstvích, je to tedy makroživina

    Vitamin G - viz vitamin B2

    Vitamin H - viz vitamin B7

    Vitamin J (katechol, flavin) - dnes se nepovažuje za vitamín, protože je to metabolit proteinů

    Vitamín K - DDD je 200 μg / den

    • 3 formy - K1, K2 a K3 
    • tvoří se z bakterií v tenkém střevě
    • potřebný pro správnou činnost jater a srážlivost krve (prevence proti krvácení z nosu, nadměrnému menstruační krvácení, trombóze, vnitřnímu krvácení) 
    • pomáhá vstřebávat vápník - zamezuje řídnutí kostí a ovlivňuje jejich správný vývoj 
    • působí preventivně proti vzniku rakoviny 
    • podporuje srdeční funkce, ledviny 
    • snižuje hladinu špatného cholesterolu v krvi
    • při nedostatku - různé metabolické poruchy (komplikace s játry, tlustým střevem, zhoršení srážlivosti krve, tvorba modřin a krevních podlitin, průjmy; účinek tohoto vitamínu výrazně snižují antibiotika a rentgenové záření
    • při nadbytku (běžně se nevyskytuje) -  nadměrné pocení, horečky, nechutenství, návaly horka nebo zimy 
    • doporučená denní dávka: 0,08 mg 
    • zdroj - listová zelenina (špenát, salát), luštěniny, kapusta, květák, rajčata, brambory, mrkev, rostlinné oleje, rybí tuk, sója, maso, vnitřnosti, obilné a mléčné výrobky (jogurty, podmáslí, acidofilní mléko), vejce


    Vitamin L1 (kyselina antranilová) - dnes se nepovažuje za vitamín, protože je to metabolit proteinů

    Vitamin L2 (adenylthiomethylpentóza) - dnes se nepovažuje za vitamín, protože je to metabolit RNA

    Vitamin M - viz vitamin B9

    Vitamin O (karnitin) - dnes se nepovažuje za vitamín, protože je to metabolit proteinů

    Vitamin P (flavonoidy) - dnes se nepovažuje za vitamín

    Vitamín PP - viz vitamin B3 

    Vitamin U (S-methylmethionin) - dnes se nepovažuje za vitamín, protože je to metabolit proteinů



http://www.mojevitaminy.cz/