Matematika
Orbis
Pictus: Mudrctví
Wikipedie:
Matematika
Ukázky
Zadání
Máme zájem o vyhotovení důkazů několika vět
stylem "vnuk vysvětluje babičce". Důkazy nejsou určeny ani pro
matematiky, kteří si sami doplní snadné kroky, ani pro zběžné
seznámení se s ideou důkazu. Musí být podrobné a přitom
maxinálně přehledné:
- Napsány by měly být v HTML:
- může být použito MathML i nemusí
(pak jsou dělení a kombinační čísla málo přehledná, ale nešť
- to se časem do MathML přepíše),
- je třeba střídmě ale pravidelně
využívat prostředků HTML, tj. seznamy, velikosti písma a
barvy,
- pokud možno obyčejné písmo černé,
matematické entity tučně modře
- Na začátku by měl být odstavec se
schematickým popisem průběhu důkazu.
- Důkaz by měl být rozčleněn na ty samé
kroky.
Seznam vět:
Základní
věta algebry (každý polynom stupně n má n kořenů)
Abelova-Ruffiniho
věta o neřešitelnosti polynomu stupně vyššího než 4
obecným vzorcem.
Věta o přechodu binomického rozdělení
v normální při n běžícím k nekonečnu.
O
matematice
- Matematiku už
jen proto je nutné studovat, poněvadž ona rozum do
pořádku dává.
M.V. Lomonosov
- Kdo zažije
potešení z matematiky, porozumí jí a zatouží
naučit se více.
Theoni Pappas
- Zavrženíhodné
umění matematické jest zakázáno především.
Kodex
císaře Justiniána I.. (482 – 565),
odstavec "O zločincích, matematicích a jiných jim
podobných"
-
Dobrý
člověk se musí chránit před matematiky a všemi těmi,
kteří se snaží o prázdné předpovědi, dokonce i pak,
když se tyto předpovědi splní.
Existuje totiž nebezpečí, že
matematici pracují ve spojení s ďáblem
a lidstvo zaplétají do svazku pekla.
Poustevník Augustin
(354—430)
|
Dokumenty
Odkazy
Doporučená literatura a zdroje:
- Gauss remarked that architects of great cathedrals do
not obscure the beauty of their work by leaving the scaffolding
in place after the construction has been completed.
Architekti slavných katedrál neskrývali
krásu své práce ponecháním lešení na stavbě poté, co stavba
byla dokončena.
- Lobačevskij 1899 - 1999
Если учение математики, свойственное уму человеческому, остаётся
для многих безуспешно, то это по справедливости должно
приписать недостаткам в искустве и способе преподавания.
Jestliže studium matematiky, která je
natolik vlastní lidskému rozumu, je pro mnohé neúspěšné, je
třeba to přisoudit nedostatkům v umění a způsobu výuky.
- Věc se tedy má takto: Matematika
je natolik vlastní rozumu, že za problémy s jejím studiem
může špatná výuka, rozumí se špatné načasování, neumělý
výklad.
- A ne
takto:
Matematika
je natolik obtížný předmět, že je třeba vyvíjet speciální
postupy její výuky a věnovat jejímu studie zvýšené úsilí.
- A Mathematician’s Apology - G. H. Hardy, 1940
A mathematician, like a painter or a poet, is a maker of patterns.
The mathematician’s patterns, like the painter’s or the poet’s
must be beautiful; the ideas like the colours or the words, must
fit together in a harmonious way.
Beauty is the first test: there is no permanent place in the world
for ugly mathematics.
It may be very hard to define mathematical beauty, but that is
just as true of beauty of any kind—we may not know quite what we
mean by a beautiful poem, but that does not prevent us from
recognizing one when we read it.
Matematik, podobně jako malíř nebo
básník, vytváří vzory.
Matematikovy vzory, stejně jako malířovy
nebo básníkovy musí být krásné; myšlenky stejně jako barvy
nebo slova, musí do sebe zapadat harmonickým způsobem.
Krása je první zkouškou: nevzhledná
matematika nemá v světě stálého místa.
Může být velmi těžké popsat matematickou
krásu, ale to platí pro krásu každého druhu - nemusíme přesně
vědět, co je význačné pro krásnou báseň, ale to nám nebrání,
abychom ji poznali, když ji čteme.
Tyto výroky spolu se zkušeností 21. století ukazují na nesmyslnost
honby za početní zručností, kterou postupně nahrazují počítače.
Mnohem cennější je znalost matematiky jako systému a umění ji
aplikovat, protože tyto znalosti jsou podstatně zajímavější a naši
vynalézavost v tomto směru počítače jen tak nenahradí.
K tomu je třeba dodat, že s úspěchem lze počítat pouze tehdy,
bude-li náležitě fungovat první stupeň základní školy, kde žáci musí
získat dvě základní kvalifikace pro další studium:
za prvé náležité vládnutí mateřským jazykem - jen tak budou schopni
číst, vnímat a tvořit reálné texty,
za druhé náležitou zručnost při práci s čísly a při práci s
geometrickými útvary - jen tak budou schopni porozumět středoškolské
matematice a aplikovat ji.
http://www.novinky.cz/veda-skoly/223873-cesti-devataci-nesnaseji-matematiku-a-polovina-se-jich-ve-skole-nudi.html
- 1.2.2011
Polovina českých
deváťáků se ve škole nudí, třetina by do ní nejradši
nechodila. A všichni společně nesnášejí matematiku.
K těmto závěrům dospěla aktuální analýza, kterou mezi
patnáctiletými žáky různých druhů škol uskutečnila společnost DAP
Services.
Teenagerům je přitom naprosto lhostejné, že právě matematika je
nezbytná při dalším studiu technických oborů, o nichž ze všech
stran slyší, že jako jediné mají zaručenou budoucnost. Podle
psychologa Jiřího Šimonka není příčina v žácích, ale spíš v
současném způsobu výuky.
Výuka potřebuje změnu
„Je vidět, že současná podoba skupinového vzdělávání matematiky
není studenty přijímána a žádá si změnu. Studenti nejsou schopni z
forem a obsahu toho, jak je matematika vyučována, skupinově
vytěžit víc,“ konstatuje Šimonek.
Propojenost špatných výsledků a oblíbenosti předmětu přitom
zdůrazňují i autoři závěrečné zprávy o výsledcích PISA 2009, do
něhož se zapojili patnáctiletí žáci z 65 zemí světa. Z průzkumu
vyplynulo, že znalosti českých dětí se v posledních letech
zhoršily nejvíc ze všech států.
Metoda profesora Hejného
Jedním z těch, kteří situaci analyzují a hledají cesty vedoucí k
nápravě, je i didaktik matematiky profesor Milan Hejný z
Pedagogické fakulty UK Praha, autor originálního konceptu výuky
matematiky.
„Matematiku nemůžeme nikoho naučit tím, že mu předáme hotové
poznatky. Matematika není soubor pravidel a vzorců, ale způsob,
jak uchopit a analyzovat věci kolem nás a vyvozovat z nich závěry,
vysvětluje Hejný, který společně s dalšími spoluautory své pojetí
matematiky vtělil do učebnic pro první až pátý ročník. Vydává je
plzeňské nakladatelství Fraus.
Bez čtení se nedá počítat
Největší katastrofou byly sice podle výsledků PISA čtenářské
dovednosti českých žáků, podle odborníků je ale vedle matematiky a
přírodních věd nelze chápat izolovaně.
Podle Heleny Binterové, která se na Jihočeské univerzitě zabývá
didaktikou matematiky, jsou právě úlohy v PISA určené k testování
matematické gramotnosti patnáctiletých žáků vždy zasazeny do
určitých reálných situací, což naše děti ve školách příliš často
nevidí.
„Na českých školách v hodinách matematiky chybí důraz na aplikace
z reálného života a děti se potom neorientují v příkladu, který
vypadá jinak než v jejich cvičebnici či sbírce příkladů,“ uvádí
Binterová. Schopnost vyřešit takový příklad stojí a padá právě s
úrovní čtenářské gramotnosti žáka.
V Neratovicích to jde
Důkazem úspěšnosti Hejného metody jsou výsledky učitelky Jitky
Michnové na Základní škole Ing. M. Plesingera-Božinova v
Neratovicích. V její páté třídě patří matematika k nejoblíbenějším
předmětům.
„Matematika děti baví a svědčí o tom jejich účast v matematických
soutěžích. Je to dobrovolné, ale ony to chtějí dělat,“ říká
Michnová. „Nejnověji se teď v lednu z mé třídy nominovalo šest
dětí na matematickou olympiádu, do pythagoriády se jich dostalo
dokonce devět,“ vypočítává učitelka.
Učebnice možná dostanou i děti v Quebeku
Upravenou Hejného učebnici matematiky dostanou možná do rukou i
děti v kanadské provincii Quebec. „V Quebeku chtějí špičkové sady
učebnic pro první stupeň. Posuzují více učebnic z různých zemí. Ta
naše se jim také dostala do rukou a prošla sítem selekcí až do
finále. V něm je společně s jednou tchajwanskou sérií učebnic.
Rozhodnutí o vítězi má padnout nejpozději v září,“ upřesňuje
Hejný.