Karel Čapek: Politikum, Lidové noviny 21. 9.1925
Z knihy Miloše Zemana Vzestup a pád české sociální demokracie vydané roku 2006.
http://www.pravybreh.cz/
Instead of loving your enemies, treat your friends a little better. — Edgar W. Howe
A thief believes everybody steals. — Edgar
W. Howe
Když táhnete prase od koryta, tak kvičí.
Politici dobře vědí, že hráběmi se hrabe k sobě.
Kapři si rybník sami nevypustí.
Ptá se synek tatínka: "Táto, co jsou to volby?"
"Pojď, já ti to ukážu."
Na zahradě přistoupí ke keři plnému vrabců, zatleská a zakřičí:
"Kšáááááá!!!" Frr, všichni vrabci uletí, ale za chvíli jsou
zpátky. "Táto, vždyť jsou zase zpátky." "To ano, synku, ale každý
na jiné větvi."
Parlament měl původně kontrolovat vládu a krále, aby nebyli škůdci - v dnešní době je z něj škůdce svého druhu, dokonce máme škůdce nového - Evropský parlament
Někdy před padesáti lety jsme se radovali, že končí průmyslová společnost a začíná společnost postindustrální nebo také informační. Logicky se věřilo, že:
ubyde rutinní práce v průmyslu,
starosti o informační toky převezmou
počítače,
přibude služeb čili lidé budou konečně
mít více času na sebe a své okolí,
změní se styl vzdělávání, které se posune
jednak k informatice a humanitním oborům a jednak bude
celoživotní.
V podstatě se vize splnila:
práce v průmyslu ubyla a mohou ji
vykonávat méně kvalifikované síly než dříve,
informační sítě skutečně fungují, díky
jim nastal rozmach logistiky projevující se obrovským sortimentem
nabízených výrobků a jejich doručováním až ke dveřím,
přibylo služeb jak tradičních, tak
internetových,
vzdělání probíná ve velké míře na
internetu, máme mnoho studentů informatických, ekonomických a
humanitních oborů a objevily se i možnosti studia dospělých a
reklvalifikace.
Ale něco není jak by mělo být. A je toho dost.
Proto, ačkoli nikým neočekávána, přichází doba postinformační nebo také sociální. Ta bude řešit naléhavé záležitosti, na které doba tinformační nestačí:
problém nezaměstnanosti,
problém nerovnoměrné dostupnosti
informací a jejich nedokonalého zpracovávání,
problémy sociální, zdravotní a
psychologické,
problém kledající úrovně vzdělávání.
Je toho dost a nejsou to žádná tajemství. Přesto se problémy řeší
jen kosmetickými úpravami a to je nebezpečně málo, protože se stav
rychle zhoršuje. Už jsme zabředli do permanentní
krize, ekonomické, politické, sociální i vzdělávací. Ještě je
možno řešit ji evolučně neboli přeměnit problémy na příležitosti.
Později, pro dalších patologických defomacích bude její řešení
stále více revoluční. To není škarohlídství, zcela konkrétní
ekonomické, válečné a zdravotní krize tu už jsou.
Komunisté znovu
tvoří "nový svět", plánují socialismus 21. století
Jiří Ovčáček, Právo 14. 10.2011 KSČM plánuje znovu vybudovat „nový svět“. V rámci debaty před sjezdem, který se uskuteční příští rok v květnu, komunisté sní o vybudování socialismu v 21. století. Plány, jak má taková socialistická společnost vypadat, obsahuje předsjezdový dokument Materiály pro diskusi z letošního září. Za předstupeň socialismu považuje KSČM sociální stát. Komunisté v pasáži dokumentu nazvaném "Socialismus v 21. století", který je prý vyjádřením vůle, "jak chceme tvořit nový svět", uvádí, že do řad kritiků přivádějí stále více lidí "trpká zkušenost s obnoveným kapitalismem v ČR, neschopnost vlády pravice a kapitálu". Komunisté soudí, že řešením je změna systému. "Za základní strategický cíl této změny považuje KSČM vybudování socialistické společnosti," píše se ve stranickém materiálu. Socialismus podle komunistů stále žije ve vědomí "mnoha jednotlivců i celých skupin občanů". KSČM soudí, že tento trend bude pokračovat a
socialismus nemusí být vzdálenou vizí. "Kdy a jak se
stane realitou, je otázkou budoucnosti, která ani nemusí
být tak vzdálená, jak by se na první pohled mohlo zdát,"
soudí. Předstupněm sociální spravedlnosti socialistického státu je podle komunistů sociální stát. "Neřeší sice základní rozpor kapitalismu, přesto jeho některá opatření brání extrémům soukromovlastnického egoismu a urovnávají cestu budoucímu socialistickému vývoji," píší. Překonání kapitalismu podle KSČM předpokládá překonání "monopolu soukromokapitalistického vlastnictví". Oproti tezím radikálních komunistů volajících po znárodňování ale v oficiálním materiálu strana tvrdí, že "překonání monopolu" není "totožné s plošným zestátněním". Nekonkrétně uvádí, že jde o "hlubší proces, o celý komplex kulturních, demokratizačních a ekonomických změn, které jsou východiskem směřujících k společenské samosprávě". V ekonomické části manifestu pak KSČM píše: "Z dlouhodobé tendence zespolečenšťování ekonomiky vyplývá, že monopol soukromokapitalistického přivlastňování se stal bariérou dalšího rozvoje. Základním principem socialistické ekonomiky je proto existence a rozvoj klíčového sektoru společenského vlastnictví výrobních prostředků." Podle KSČM lze socialistickou ekonomiku obecně nazvat "plánovanou tržní ekonomikou, založenou na pluralitě vlastnických forem, na celospolečenském usměrňování výroby a přímé vazbě odměny za práci k jejím výsledkům". Soukromé vlastnictví komunisté nevylučují, ale dávají ho do služeb socialismu. "Soukromý zájem těchto vlastníků však svede hospodářský mechanismus do společného řečiště socialistické ekonomiky," píší. KSČM má jasno i v otázce, kdo bude hybnou silou
socialismu: "Prosadí se široce sociálně zakotvená
politická strana, forma strany-hnutí, tj. její schopnost
spojovat stranicko-parlamentní úlohu se širokým
sociálním zakotvením v občanské společnosti a jejích
aktivitách". Komunisté přitom obezřetně tvrdí, že vysněný socialismus nehodlají nutně vybudovat na základě revoluce. "Politická revoluce není chápána jako nutně násilné opanování mocenských poměrů. Historické zkušenosti vedou k ostražitosti vůči snahám využívat v revolučním procesu násilné postupy," uvádí. Problém a složitý oříšek k realizaci socialismu představuje mínění lidí. KSČM v dokumentu řeší, že socialismus nemůže vzniknout, pokud se většina nepřikloní k levicovým myšlenkám. "Socialismus předpokládá, že podstatná část lidí v něm žijících bude mít levicové smýšlení, přesněji řečeno − levicové smýšlení promítne do své politické volby," přemítají komunisté. Další vývoj "politického zaměření lidí" bude podle nich záviset na tom, jak si občané "uvědomí a jak pochopí dopad ekonomických a sociálních změn na vlastní život". KSČM ovšem zároveň blahosklonně slibuje, že "ochrana plurality bude znamenat i respekt k demokratickým nesocialistickým názorům". Výstražně ale upřesňuje: "V činnosti politických stran bude méně akcentováno úzce mocenské soupeření ve prospěch soutěživého hledání alternativ dalšího postupu." Politické subjekty pak v éře socialismu 21. století budou podle KSČM například "využívat nejpokrokovějších teorií". Sen o socialismu 21. století se už pokouší realizovat ve Venezuele kontroverzní prezident Hugo Chávez. Hlavní principy "bolívarovské revoluce" vyhlásil v roce 2005. Využití sloganu "21. století" je v poslední době v
rámci české levice populární. Novou stranu s názvem
Národní socialisté − levice 21. století nyní zakládá
bývalý předseda ČSSD Jiří Paroubek.
|