Staročeské kuchařky.
Konec knihy buď věnován kuchařkám! Sbor starodávných kuchařek dělí se ve dvě řady. Jedny strojívaly krmě v rodině, jsouce paním na hotově při krbu; druhé pořizovaly všecku domácnost mužům neženatým, kteří v oněch dobách na stravu do hospody nechodívali; nebylotě tak zvykem. Kdo ztratil ženu, nemohl než sobě vzíti kuchařku. Onyno kuchařky, jimž rozkazovala paní, bývaly služky dosti tuze poddané. U staročeských paní všech tří stavů býval chvalitebný zvyk, že kuchyni samy na péči mívaly, jí dobře rozumívaly, od kuchařek šiditi se nedávajíce. Mnohá i nejvznešenější paní sama spisovala knihu kuchařskou. Ba tvrdí někteří prosaisté, že Ferdinand svou Filipku Welserovou proto tak upřímně a stále miloval, že jemu, pánu svému nejmilejšímu, pěkné krmičky vařívala. Mívalať na to svou kuchařskou knihu, podnes ve dvorní knihovně ve Vídni chovanou. Samostatnější bývaly kuchařky svobodných mužů. Ale zneužívaly této své vůle, aspoň přes tu chvíli shledáš se s nimi proto v soudě. Na příklad slyšte, kteraké soužení míval Prokop, pekař pražský, se svou kuchařkou. Na soudě svědčila jakási klepna pražská r. 1568.: „Když byla u mne za kuchařku, neměla než harasku zelenou a barchanku a blány zaječí, jak se na chudou děvečku sluší; když se dostala k Prokopovi, dělala jsem jí třináctery rukávce!" A jiný svědek, pan Pečenka, slyšel a viděl tohle: „Zjednala sobě k Vánocům kožich šamlatový s aksamítovým živůtkem za 16 tolarů: druhé Vánoce zjednala sobě blány za půl osmy kopy a kožich harasový a tak nemohla ty Vánoce vyjíti z počtu pekařovi ze třiceti kop; pekař jí řekl, zdali máš co mezi lidmi, že nemůžeš z počtu vyjíti? a ona lála: Mám hroma! Hromovala, mohlo se zapáliti, a pekař smazal to písmo těch 30 kop, aby jen nehromovala." Ale naposled se dostala přece kuchařka do městské šatlavy. A ještě jeden příklad, poslední. Výborný Jiřík, pražský bakalář od tří studnic, člověk starý a bohatým býval na horší míře nežli pekař. Kuchařka Regina šidila ho za živa i po smrti. A na něm bylo co bráti! Vypravuje o něm na pražském soudě svědkyně Anna Alexandrovna: „Okazoval mi příbytky a pokoje, prsteny měl na rukou, pravil, že ho 80 kop stojí, svrškóv a hospodářství neviděla jsem jak živa lepších, jako jest tu bylo." Šenkýřka od trubačů ve Spálené ulici doplňuje svědectví. to, řkouc: „Jiřík bakalář přinesl zlatý řetěz, abych jej prala, na medenici viděla jsem české groše a bílé peníze a v truhle byla peněz hrubá medenice; šaty ložní, vinucí plachty, cejchy, ubrusy, ručníky nosil z komory po dvě neděle, a já je opravovala, přepírala; košilek, tuším, jako děti učil, byla kopa, ty jsem taky v svých rukou měla; nádobí bylo v světnici cínového a mosazného víc nežli centnýř — a když umřel, nevím, kam se jest to podělo." Inu kam se podělo — kuchařka! Když k bakaláři přišla, aby mu stůl spravovala, byla prý as za dvě neděle hodna a měla se ke všemu pěkně, ale potom stala se z ní „rumrejška". Nechtěla mu nic vhod učiniti. Toužil starý pán učený lidem často: „když jí dám co pěkného strojiti, všeho mi polovici ujme, a slepě vidím, že mne loupí." Stonaje k smrti sousedě, jež se ho optala: „Militký, co jest vám?" — vypravoval tuto zprávu o své kuchyni: „Jedl jsem šišky, nevíra, jaké jsou byly, mohu se přetrhnouti, stůni, nemohu na jídlo mysliti." Outrpná sousedka zjednala mu naposled lososa, jejž s chutí pojedl — do rána pak byl mrtev. Ale už tu noc Regina s nějakým Němcem zlatníkem lezla po žebříce do hořeních komor bakalářových a loupila kde co. Děvečky v putnách odnášely. Desátník (jenž spravoval deset domů) Hanuš vyhlédnuv z okna viděl, kterak stála tu „před domem nebožtíka Jiříka děvečka s putnou a hleděla nahoru k oknu páně Jiříkovu; i přišlo k oknu pachole a vyhodilo knihy na ulici; Vít šmukýř rovně se k tomu přitrefil a řekl děvečce, co tu děláte ? a ohledal tu putnu a vytáhl z ní poctivice černy zámišovy". — Když pak přišel rychtář Brikcí z Krucburka a páni radní statek pečetit, nalezli ovšem starého mrtvého mládence oloupeného jako lípu. Jeden z radních, pan mistr Pavel Kristián z Koldína, vypravuje na soudě: „V jedné komoře truhličky jsou byly vyloupány, v druhé komoře truhla velká a dvě malé všecky prázdny; na mazhauzu pod schodem našly jsú se šaty chodící ženské od damašku, tykyty, atlasu i od sukna. Dorota Bavíkova pověděla, že to vše Regina kuchařka ukryla; proti tomu Regina pravila, že jest jí ta Dorota na to vedla. Když jsme vešli do komory Reginy kuchařky, kdež líhala, našli jsme hůl, v níž byl končíř (rapír), o němž pravila, že jí ho půjčil farář od sv. Michala, aby se bránila, když by potřeba nastala." A přes to všecko kuchařce páni neudělali nic zlého. Byla obrněna ne tak oním končířem v holi, ale kšaftem starého pána, který našla v stole. Bakalář všecko jí odkázal. Císařský rychtář Pavel Žipanský z Dražíce chtěje děditi odúmrť královi, naříkal ten kšaft za nepravý, ale konšelský soud po dlouhé ličbě dal neupřímné kuchařce za právo. Když jí tu zprávu veselou z ratbouzu přinesl Jindřich Julian, „ona vzala s pravé ruky prsten dala mu jej a objala ho, řkouc: Děkuji vám, pane Jindřiše, dámť všecky šaty nebožtíka pána a ručnice." Zdrželi jsme se při této historii proto, že i mimo kuchyni a kuchařku
líčí se tu kus ze života osoby v Praze přední a důležité. To tedy
o kuchařkách, jež sloužily pánům. Aby aspoň dobrou pověsť mívaly
v umění svém, nevíme. Spíše zlou. Praví Kantor, že vydává svou
knihu „zvláště vdovcům, kteří skutečně poznávají, jaká jest
neřesť kuchařek".
Nejprve sváděno na kuchařky, že jsou nečisté a neumělé. V předmluvě knihy Bavorovy čteme: „Více se ničemných, nečistých a neumělých nežli cvičených, čistotných kuchařů a kuchařek nachází." K čistotě napomíná kuchařky i kniha Kantorova, řkoucí hned na první straně: „Mezi lidmi takové jest přísloví, že dobrá kuchařka lidem jest půl zdraví, a jako některý neumělý lékař jest příčina smrti, též i nečistotný kuchař." Kuchařkám též vyčítáno v starých dobách, že byly vztekly. Zlosť jejich ovšem připisována tomu, že prý s ohněm pořáde zacházejí. Doktor Kopp dí v Regimentu svém: „Všichni také, kteří ukrutný spůsob vedou — myslivci, řezníci, lékaři a kuchaři (kuchařky), obyčejně cholerici bývají." Na příklad vypravuje Marta kožešnice r. 1525. na soudě pražském o „kuchynici" své: „Trestala jsem ji, že nádobí nečistě myla, ona se mi zprotivila a mnú byla strčila z kuchyně!" A jiná paní touže dobou žaluje: „Šaršanka tak byla zlá, že sem s ní ledva od sv. Havla do sv. Jiří zbyla, a jakž bylo na sv. Jiří, což se jediné rozednilo, hned jsem jí pryč kázala." Jiná povaha kuchařkám často vyčítána bývala ta, že se rády
toulají. Veršované kázání činí takovým kuchařkám Kantor v kuchařské
knize:
Že bývaly také parádnicemi, to jim, dcerám Eviným, odpusťme, jakkoli Veleslavín v Politii na to se velmi zlobí, řka: „Z toho pochází, že mnohá sloužíc u lidí drahně let nic sobě nezachová, odkudž by časem svým živnůstku neb hospodářstvíčko nějaké začala, ale musí tak s prázdnýma rukama začátek živnosti své míti." Nejobyčejnější nářek dotýkající těžce tehdejší kuchařky býval ten, že kradou. Pro tu příčinu nekalou shledáš se v knihách soudních ne řídkokráte s kuchařkami, ač vyznati věrně jest, že žalobníci jejich leckdy nic „nepokázali", pohnavše kuchařku jen „z lichých půtahů". Proti Evě služebnici r. 1559. ani paní purkmistrová, jíž se poděly někam dva koflíky zlaté, nevyhrála! Žalovala, „že se jí peníze tratily, když pán (Prunar z Vratu) na kanceláři klíčku zapomněl, a také ten potah na ni jest, že když ji jednali, žádný za věrnosť její přiříci jim nechtěl". Evička odsekla, že nebyla na to zjednána, aby hlídala koflíky, a páni konšelé dali jí za právo, jináče by ji byl dostal kat. Opravdu zlá byla kuchařka Markéta, na niž žaloval r. 1524. sám hospodář rathouzu dolejšího Jan, že šidila i vězně, které hospodář hlídal. „Když jsem ji já nebo vězňové posílali pro pivo, tehdy jest nám vždy neprávě činila: když jsme jí dali groš na pivo, tehdy za 10 peněz ledva piva přinesla." Tato kuchařka jistě zasloužila pardus. Nejhůře, pokud v pražských knihách soudních jsme četli, zvedlo se staré kuchařce Kateřině, kterouž r. 1552. obvinil Jiřík Labounský ze Strašína z krádeže a čarování i svodu. Prý „nedoslouživši nočně z jeho domu ušla; šaty ložní pokradla; panu faráři (nedí se kterému) podle sebe kuchařku vyloudila, kteráž mu také nemálo pokradla, a posléze že se mu pachole, kteréž jest mu pan Šlik dal, ztratilo a že ona jest je s sebou vyloudila." Kuchařka bránila se tuze. Prý nepokradla, „což by v prst obaleno býti mohlo" — ale neústupný žalobce jizlivě pánům přednášel: „Páni rozuměti mohou, jaká by ona baba zhejralá a obmyslná byla a rovně jak štvaný zajíc, který v mnohých líčkách býval, umí z líček vycházeti, že tak i baba řečí svú rozličně točí; ježto všicko jináč se najde, i v jakých čarách bývala, a že pro své chování dávno oběšena býti měla. Kdyby byl věděl, že krade, k čemu přijde, že by, nežli by ji do domu přijal, rače vzteklého psa do domu pustil. To pachole že snad o hrdlo připravila. Že čaruje. Jedné noci že uslyšel hluk v komoře, kde ona s dcerkou jeho nejstarší spala. Tu vstal, a kuchařka se ozvala, že panna smyslem se pominula. Potom dceru do světnice uvedl a tu jí některé pobožné věci předříkával, z toho vyvozoval a vodami hlavu obvázal. Potom že mu dcerka oznamovala, když tehdáž na ni těžkosť veliká byla přišla, že na kuchařku volala a prosila, aby se jí ozvala, až již z okna vyskočiti chtěla. A tak," končil žalobce, „se tomu jináč rozuměti nemůže, než že potahuje se na ni Kateřinu Hubáčkovou." Když pak ještě nějaké svědkyně pověděly pánům konšelům, že Kateřina svoje vlasy pálila na sekyře, nebylo lze moudrým pánům tentokráte jináče učiniti, nežli že dali kuchařka starou katovi. Posléze též jeden příklad „neupřímné" kuchařky z venkova. Strahovská kniha r. 1554. žaluje tuze na kuchařku z fary berounské, „že paní děkanově neupřímně slouží, roznášejíc olej", omastek tehdáž oblíbený. Někdy byli páni vinni sami, dostalo-li se jim kuchařky nespolehlivé. Vládyka Vít Lišovský přihnal r. 1550. Lidmilu kuchařku svou na soud pro krádež. A hle! již v žalobě uvádí, „že si Lidmilu kuchařku z novoměstského vězení, kdež seděla pro krádež, na jistý spůsob od předešlého jejího hospodáře vyjednal". Nu tak tedy! Ze žaláře do kuchyně, z kuchyně do žaláře. Ale Lidka toho trošku svobody přece poněkud užila podle slov nepřejícího pána svého: „Pravila se jíti na přesličku (aby jí myla nádobí) a voctla se na Zlichově a tam v krčmě ji trhala a co tam více působila, vona nejlépe ví." Ale i pěkné povahy staročeských kuchařek vyskytují se v knihách.
Naproti nečistým kuchařkám máme na mysli Dorotu kuchařku p. Jana
z Písnice, kteráž roku 1559. o vodu v studnici nanečistěnou s urozenou
pannou Čelechovcovou tak zle se poprala, až jí roušku s hlavy strhla,
a když urozená panna na útěk se dala, kuchařka za ní ještě házela
kamením. Je to hrubá síla čistého svědomí! Proti neupřímným kuchařkám
postaviti jest jiné upřímné, které chtějíce paním svým dobrou
věc z trhu přinésti, pro svou horlivost od překupovaček i hutných
a tržních dohližitelů byly bity, jako se to stalo r. 1559. Markétě,
kterou na Koňském trhu slepice kupující strhli s vozu, kamž se byla
drala, hodili o zem a obnažili.
Jest také pravda, že s kuchařkami tu a tam lidsky zacházeno. V starší době čteme o leckteréms odkaze věrným kuchařkám, R. 1458. Kateřina Zbirožská odkazuje Machně kuchařce 5 kop. Dorota mydlářka r. 1473. poroučí Janě kuchařce, která u ní byla prve, dvě kopy; Anně nynější kuchařce nad její mzdu též tolik. V zemských deskách leckde najdeš i ve století následujícím srdečný odkaz kuchaři nebo kuchařce. Toť tedy pravda, že bývalo lidí k sluhám dobrých dosť. Ale na druhou stranu vždy vidí se nám, že služebnice kuchařky medu na světě mnoho nemívaly; už proto ne, že zákonem směly býti od pánů bity. Kožešník Jan Volek zbil roku 1562. Annu kuchařku tak nekřesťansky, že ji bratr její, drabant arciknížecí, musil k bradýřovi hojiti dáti; chrkala krví, a sám purkmistr Lukáš z Pereftu viděl její rány, poněvadž mu ji přinesli na rathonz, aby popatřil. Pražský pan Volek na soudě tvrdil, „že ona k čeládce nenáležitě se chovala, tovaryši košili ztrhala, kočkárův jim nadala a jazyk hanebný vypouštěla". Drabant chtěl za bolest sestry své 200 kop, ale soud nalezl: „Poněvadž kožešník provedl, že on jakožto hospodář ji čeledína svého pro nenáležité mluvení trestáním náležitým ji trestal, což učiniti mohl, z těch příčin tou žalobou povinovat není." Předsedal soudu Pavel Žipanský z Dražice. Mezi výtečnými muži, kteří své kuchařky nehorázně tepali, shledali jsme na svůj div i slavného pana Kristiána Koldína, juristu na slovo braného. Anna kuchařka všecka potlučena pro své rány pohnala r. 1565. na soud pana mistra, a v tom soudě svědčí truhlářka jakás: „Manželka pana mistra řekla mi, naše kuchařka opět od nás vandrovala; já jí proti tomu řekla, však ste ji pěkně připravili, že ste jí voči vytloukli! A ona řekla, však jest jí toliko pan mistr dal boulu, leč by jí prsteny dal." I ta případnosť zcela přirozená udála se leckdy, že se sousedé
tepané kuchařky milosrdně zastávali. R. 1559. Jan Votýpka vida, an
šenkýř Soběhrd bije kuchařku, přiběhl se syny svými a nemoha povyků
takových snésti, dal se do Soběhrda, a sbili ho tak, „že krve střízek
mu vytekl". U soudu pak hájil se ochránce ženského pohlaví Votýpka
tím, že „při obnovení rady všechněm sousedům se poroučívá,
jak se v domích svých pokojně chovati mají". Aby spůsobil v sousedstvu
pokoj, vylil tedy šenkýři střízek krve.
Pro nelidské nakládání utíkávala čeleď svých pánů tak hojně a často, že samému sněmu r. 1545. vidělo se staviti ten nepořad. V artikulích dotčeného sněmu čteme: „Co se čeledi dotejče, skrze kterouž v tomto království veliké těžkosti jsou, takže nedosluhujíc a k tomu i poberouc od pánů svých utíkají a u jiných se zjednávají," aby tedy příště nebral nikdo služebné bez listu předešlého pána pod trestem deseti kop. Ale panstvo dostalo v sněmě také štipeček: „Však podle toho mají se k čeledi své o vyplacení služby spravedlivě chovati, opatrovati též stravu, pokudž na kterého náleží." Kuchařky zjednávaly se rovně tak jako čeleď ostatní na půl roku
od sv. Jiří do sv. Havla, od Havla do Jiří. Která utekla dříve anebo
vzavši závdavek nechtěla sloužiti, propadla rychtáři a trestu. Čteme
v taksách rychtářských r. 1598.: „Bylo-li by na kterou kuchařku,
šenkýřku, služebné dívky žalováno, že zjednajíce se o závdavek
od lidí vezmouce zase by dojíti na služby nechtěly, tu rychtář hned
do vězení vzíti poručí a tam ji zanechá, pokavadž by k tomu přivedena
nebyla, aby sloužila, pakli by sloužiti nechtěla, tehdy rychtáři pokuty
dá jednu kopu a půl času, co by sloužiti měla, u vězení držeti
se bude, aby biřicovi sloužila."
A zase sto let potom — 1753 — čteme v Svatováclavském kalendáři jednom, že Klárka kuchařka dostala 15 krejcarů závdavku a čtvrtletní služby 2 zl. rýnské, tedy ročně 8 zl. A zase sto let potom — dnes — chtívá kuchařka 8 zl. ne v rok, než za měsíc. Už v starých dobách bývalo právem, že páni kuchařce, byla-li něčím škodliva, služebných peněz nedali. Matěj, kloboučník ze Sedlčan, dal r. 1515. svoji dceru na službu do Prahy k Janovi Hostíkovi, ale děvče sedm let slouživši, nevysloužilo nic. A ortel dal Roštíkovi za právo, že jí za službu ničím není povinen, poněvadž jest mu škody činila. Některý příjem mimořádný býval kuchařkám z hodo-kvasů, neboť
již v XVI. století bývalo zvykem, že odcházející hosté kuchařkám
některý grošák zpropitného podávali. Zvyk ten záhy zajisté ujal
se i o venkovských hodokvasech a svatbách sedlských, jenže tu si o
zpropitné kuchařka sama šprýmovnými verši vzkázala:
Na míře daleko lepší nežli kuchařky bývali za všecken čas kuchaři. Bývali na místech lepších, tučnějších a vůbec kladeni bývali za umělejší. Královský dvůr v Praze Rudolfův i Matyášův míval i osm kuchařů, jimž placeno měsíčně po 20, 25 zlatých rýnských, což není málo na onen čas. Mnozí dvorští kuchaři došli slávy veřejné a nejeden kuchař císařský nadán byl erbem. Podle císařského dvora pražského v druhé polovici XVI. století i panstvo hojněji brávalo do svých kuchyň mužské kuchaře, leckdy i u národů cizích. Za Rudolfa počet kuchařských „mistrů" v Praze byl již tak hojný, že podle starých obecných kuchyní jali se obecenstvu pořizovati nové kuchyně veřejné, rozkošnější a počtem větším a posléze že i v cech a řád se složili pod obrazem a koruhví sv. Vavřince, patrona kuchařského. V artikulích cechu kuchařského jest nejprve to památno, že mistři všech tří měst pražských nepovažovali práce své za řemeslo než za „kunšt". Sic jináče jest řád cechovní podstatou právě takový jako v jiných řemeslech. Učedník býval do kunštu přijímán jen listem poctivého zplození. Zápisného dal 2 libry vosku. Učiti se bylo dvě léta, někdy jen rok. Utéci mistrovi nesměl, leč po žalobě, že se s ním zle nakládá. Za vyučenou zase kladl dvě kopy. Který tovaryš chtěl mistrem býti, musil dvanáct krmí ukázaných „dle kunštu kuchařského" na svůj groš přistrojiti, a byl-li za umělého uznán, položiti 24 kopy míš. grošů do cechu. Při té zkoušce mohl dvakráte propadnouti: „po třetí kdyby nedovedl, tehdy ho v cech přijíti nemají." Cech se scházel za rok čtyřikráte, a ta o suchých dnech. Každý mistr dal do pokladnice 6 bílých; kdo nepřišel, položil trestem čtyři libry vosku. Pokladnice byla chována v Starém městě. V cechu ovšem řízeny věci společné, přijímáni členové, pře rovnány, tresty vzkládány. Jako v ostatních ceších i tu nařizovalo se, aby kuchaři hleděli služeb božích. Katolická reformace jim přidala článek, aby „na den Božího Těla každý mistr osobně s processí šel střízlivosť zachovajíc a daremných řečí zanechajíc". Ostatek ještě nařizováno, aby se k sobě pěkně mívali, kdo by druhému řekl, že lže, čili kdo by jiného „ze lži trestal", pokuty dal dvě libry vosku; v nemoci se měli navštěvovati a na pohřeb pomoc sobě činiti mrtvého kuchaře nebo jeho rodinu poctivě pochovati. Kdo k pohřbu nepřišel, platil 2 libry vosku. Starší cechmistři pro správu byli tři. Tyť a podobné artikule jsou tedy zcela obyčejny. Důležitější v naší příčině jsou kusy vysvětlující tehdejší práci kuchařskou. A tu pozorujeme, že mívali mistři práci dvojí: mnozí měli k živnosti své veřejnou některou pražskou kuchyni a všickni za plat chodívali vařit do soukromých domů k hodům. Veřejné kuchyně bývaly zajisté v českých městech leckde dávno před tím, nežli vznikl pražský cech. O malostranské kuchyni starodávné, kteráž stála právě uprostřed rynku, víme ze zpráv o velikém ohni r. 1541. Tenkráte obecná kuchyně shořela. Na Starém městě byla ulice, kde říkali v kuchyních, v kuchyňkách atd. Podrobnější spůsob těch kuchyní starých není povědom, až teprve v kusech cechu kuchařského čteme: „Městští kuchařové v svých otevřených kuchyních mají pro pocestné, chudý lid a pro každého, jakož v hospodách ten obyčej se zachovává, maso uzené, drštky, ryby v ceně mírné prodávati, od všelikého těsta a pečitých, od zvěřin a ptactva vždy forotu míti. V zapověděno posty maso prodávati nesmějí ani sádla na smažení ryb nebrati pod pokutou deseti liber vosku." Též v neděli a ve svátek zapovídáno bývalo v kuchyních, „kdež se jídla na prodaj strojí", lidem nic „od jídla nepředkládati". Privilegovaným kuchyním plichtily se zvykem už starodávným rozličné ženy, kteréž leckde po ulicích krmě strojívaly mimojdoucím. I o těch zmiňuje se řád řkoucí: „Ženy, které z bratrstva nejsou, neb nemají-li od císaře svobodu, mimo hostince jinde strojiti nemají." Kterou babku přece chytili, že na ulici kuchařila, tu zavřeli v radnici a pobrali jí nádobí. Řády pražské snažily se i ten spůsob konkurrence stavovati, který provozovaly ženy nosící krmí po domích. Mravnost byla zákonodárcům štítem. Pravíť: „Jakož jsou sobě v zvyklosť vzaly mnohé ženy a děvečky, že po domích a ulicech se potulují s koláči, šiškami, oplatky, s vařenými a pečitými jídly, též s ovocem, podle čehož i lidskou čeládku takovými pamlsky kazí, k krádeži přivozují: takové do vězení i s tím, co prodávají, přivozovány býti mají." Zdá se, že všecky podobné zákazy byly marny, vždyť opakují se pořád. Co se dotýče služby kuchařské, k níž byl mistr z cechu pozván, i ta byla uvázána v pevný řád, jenž na mysli měl i obecenstvo i nezřízenou konkurrenci mistrovskou. Co do první strany chtěl řád, aby „každý mistr svatební cedule těm, již veselí neb pankety strojiti dáti chtějí, pilně a co nejskrovněji dělal, aniž osobám, obzvláště chudým, k velikým outratám příčiny podával". Na to byl trest dvaceti liber vosku. Nezřízená lakotnosť mistra proti mistrovi zakazována byla těmito kusy: „Žádný mistr na jeden den dvojího veselí strojiti neb panským kuchařům pod pokutou 6 liber vosku přepustiti nemá; též nemá s sebou více než jednoho učedníka bráti. Kdy by panket zjednal, aby jeden druhého díla nepřejímal." Aby pak i cizí konkurrence čili „stolování, štolování, fušerstvo, bylo staveno, kázal řád: „Při panketě tovaryše do bratrstva nepřijatého nesmí mistr užiti, kdyby pak učedníka do domů posílal a ženám při veselích a panketích vařícím s pořádkem nesrovnalým pomáhati dal, má dva tolary pokuty dáti." V druhé polovici XVII. věku byly řemeslům řády opravovány a znova stvrzovány. Tenkráte i kuchaři majestátem Ferdinanda III. roku 1650. k žádosti svých tří cechmistrů Maršálka, Hladkého a Slepičky obdrželi stvrzení svého kunštu s některým rozhojněním. A čtyři léta potom pražští kuchaři spůsobili mezi sebou pobožné bratrstvo sv. Vavřince, jež scházelo se k modlitbám nejprv u Matky Boží v Týně a potom od r. 1732. chodívali na Petřín do poetického kostelíčka tamějšího. Císaři Josefovi se kuchaři nelíbili, a proto zrušil jim cech i bratrstvo. Teď na konec konců abychom ještě vešli do té říše, kde vládla
kuchařka vařečku třímajíc — do kuchyně. Nejstarší kuchyně česká
dosavad zachovaná jest v bývalém klášteře sv. Anežky. Teď tam lejí
zvony, druhdy tam pobožné panny pro svůj panenský stůl slévaly a
pretovaly šišky a jinou rozkošnou drobotinu. Kuchyně ta stojí za podívanou,
čehož přívětiví zvonaři nebrání. Jest vysoká, klenutá do kříže
a v prostředku zdvihá se vysoký komín, jehož dolejší široké ústí
pláštěm visutým nad krbem a ohništěm bývalo lemováno. Na tento
spůsob bývaly zařízeny všecky kuchyně až do minulého století.
Ba v chudých domech města židovského v Praze a v okolí jeho (ku př.
na Malém rynečku) dosavad na své oči spatřili jsme kuchaření na
„drifuse" pod komínem tomu podobné, jako bývalo za dob starých. Komín
učazený, černý z prostřed kuchyně odstěhoval se dosti záhy do kouta
ke zdi a tam dýmal a čadil vesele až do minulého století. Na obrázku
knihy kuchařské u Koniášové r. 1712. tištěné, přirovnáš-li ho
k obrázku knih XVI. století, po té stránce neshledáš rozdílu. Otevřený
krb tu a tam, krb podezděný, na něm rožny v plameni a nade vším klobouk
lemující otvor komínový. I protož nelze na kuchyni starou pohlížeti
očima ani soudem nynějším. Kuchyně stala se slušným pokojem teprve,
když postaveny „sporokrby" nynější. Tenkráte teprv kuchyně pokryla
svoji půdu cihlovou a ledajak dlážděnou i jen hlinou lepenou prkny
čistými, teplými; rožně přestaly skřípati a oheň sňat s kamenného
oltáře a zavřen do železného vězení,
Na rozdrobení dřeva mívali naši předkové „štípatky a sekery
polské"; pod dříví dávali „kozy a kozlíky"; do „prsku" kladli
„sáně a sáňky i vidlice" a ke krbu mívali „klíště" a „podhrabec",
nástroje to všecko železné a konstrukcí i řemeslným provedením
leckdy velmi vkusné. Kozy a kozlíky nalezli jsme v pražských inventářích
počtem nepočítaným a přívlastkových jmen všelijakých. Tu čteš
přečasto o „koze k obracení pečitého", jinde prostě o „kozách
na voheň", jinde zase vyskytují se ti „kozlíky na dříví", „kozlíky
jako se oheň dělá", konečně najdeš i „dva páry noh železných
k rožnům", což jsou také „nějací kozlíci". Právě zavadili jsme
o slovo „rožeň". Ano, rožně jsou nejcharakterističtější nádobí
staré kuchyně, a nelze ani pochybovati, že jimi naše milé prabáby
zakoušely očistec na zemi. Což hříšná jest nynější kuchařka,
zlobí-li se netrpělivě na troubu, že nepeče! Postaviti ji k
rožni, jímž bez přetrží u plamene, v dýmu točiti bylo! Aniž bylo
otáčení práce všecka: rožeň přímo žádal, aby kuchařka měla
ruku obratnou, a leckdy ji pozkoušel také, má-li
přítomnosť ducha. Rožeň jest stroj kuchyňský téhož
ctihodného stáří jako lidé. Achilles peče svým kollegům, hrdinám
trojským hřbet kozí a ovčí na rožni. A po Achillovi
rožněm točili všech národů a věků kuchaři, kteří
nebyli takými hrdinami jako Achill. Jenže kuchaři
nepříjemnou práci tu brzy vložili na lidi služebné.
V klassické době točili rožněm otroci neplacení, v středověku placení.
V Anglii klikou u rožně točívali hoši chudí, jimž
pak za tu práci dostávalo se něco k snědku. U nás za první půlku
XVI. století dělo se též tak. Na obrázku (v
Č. Museu) nejstarším, vidíme při
krbu po každé straně na stoličce
seděti hocha, an točí klikou o všecko
pryč. Když pak vymyšleny rožně, které se otáčely samy,
závažím a kolečky, zajisté čipernější
hospodyně pořídila sobě brzy takový stroj
„samotížný". Ale poněvadž na světě není
nic tak konservativního, loudavého jako kuchyně, nedivme
se, čteme-li pořáde v inventářích městských podle strojních
rožňů o rožněch primitivních. Z oněch naskytují
se v knihách mnohé jmen a příznaků nejpodivnějších.
Kuchařky mívaly „instrumenta k obracení pečitého, instrumenta s
kolmi železná v spůsob hodin k obracení pečitého". Velmi
často zove se všecek stroj s podstavci a rožni, na nichž spolu a zároveň
bylo lze péci pečitého několik kusů, pekáčem.
V jedné kuchyni mají „pekáč, jako se
jím samo obrací, k němu rožně
tři", jinde čteš zhola jen o „pekáči
pod pečité", jinde zas o pekáči měděném nebo i mosazném, „který
se podstavuje", a konečně naskytne se ti nejednou
„pekáč samotížný na ohništi", ba i „prantnýř s kolmi třmi".
Nynější pekáč a jeho okrouhlý bratránek rendlík vyskytují se v
každé staročeské kuchyni, onen často pod jménem pánve nebo po cizinsku
a něžně dává si taky říkati fantlíček. Býval železný, mosazný
i měděný. Na rendlících se smažilo a jednomu rendlíku, hodně širokému,
říkali „kuchařka železná".
Byly-li našeho slovutného zvonaře kuchařky vždycky poslušný,
nelze říci.
Jíní členové tohoto rozvětveného rodu byly moždíře, jež jsme
nalezli několikráte i mramorové. V nich palicemi třelo se všecko —
i šalše a maso. Někdy čteš, že také v moždíři maso „vypěkalo".
Tu by se byl pletl moždíř do práv pánvic anebo pekáčů. Konkurrent
moždíře v druhé části XVI. století dosti nebezpečný býval „mlejnec".
Ovšem býval mlejnec jen na tření suchých věcí. Čtli jsme dosti
často o mlejncích na mandle a na kořání. Další členstvo té kuchyňské
„zadrugy" byly nádoby o dně děravém. Nejprve „dršláky", jimiž
„protahovali" houštky ovocné a všelijaká jiná vaření. Cedidla
vyskytují se o rozličných jménech, což svědčí, že bývala všelijaké
formy a úlohy. Bývala cedidla na „jíchy", „cedelníky měděné,
jako švestky cedí"; cedidla veliká k „vaření třešní"; cedidla
byla z mosazi, mědi a cínu. Jemnější spůsob cedidelníků byla řešeta
a síta s „vlasenými dny". Byla všelijaká, jednoduchá i o vlasech
mnohých. „Protěhniž sítem obhouštným neb řidším", tak často
radí kniha kuchařce. S nejjemnějším sítkem o práci sděloval se
ochlokratický „hartoch", „roucha", vulgo hadr, hadřík, jehož na
službu brávala kuchařka při všech jíchách. Opak tohoto nádobí
skromně děravého byly mříže a rošty o děrách velikých. Na pečení
ryb některých i na sušení topinek brány i mříže a rošty dřevěné
nebo drátěné. K děravému nádobí příslušely poněkud i „krhule",
struhadla, „jako jimi chřen třeli". Jenže všecko jiné děravé nádobí
bývalo trpělivé a passivné, krhule jsou a bývaly ostry a neklidny.
Krhule visívaly pod římsou na zdi. Podle nich leckde shledali jsme „plech",
v němž jako u vazbě a v zajetí tkvěly lžíce buď kuchyňské buď
lžíce ke stolu o všední dni. I kuchyňské lžíce měly rozličnou
úlohu a podobu. Jmenují se lžíce k vybírání koblihů, lžíce k
rybám, lžíce k šumování nebo zpěňování masa. Několikrát čteš
též o lžících mosazných děravých. Byly cínové, dřevěné a měděné.
Největší lžíce sluly „šufany" čili sběračky.
Posléze dotknouti jest, že v staročeské kuchyni bývalo více „forem" nežli nyní zvykem. Teď dávají do forem obyčejně jen jídla moučná a nákypy, dorty, druhdy kladen do forem a formiček i hrách třený, rozličné kaše mazy, odvárky, špánevné a masa rozsekaná a rozetřená. Některá kuchyně pražská měla takových forem čili „instrumentů" hromadu. Tu čteme o „čtverém instrumentu na koblihy", o kruhadle na koblihy, formy na dorty, na letkvaře, na marcipány. Bývaly plechové, železné, měděné, voskové, hliněné i dřevěné. Ve sbírce gymnasia táborského mají nebo mívali formu na oplatky velmi těžkou. Byla ze dvou pánví. Na jedné vyryt renesanční noh, na druhé vyryto město. V kulatých obrubách obou pánví byly nápisy: „Kdo se chlubí statkem, boj se chudoby; před smrtí učiň dobře, smrť nemešká; slovo Páuě zůstane na věky." Ty nápisy byly na jedné pánvi a tudy přišly na jednu stranu oplatkovou. Na druhé straně pak stálo: „Pán Bůh požehnej chléb ten nám; Prokop pasíř na Táboře." Pěkné formy mají v městském museu pražském. Z forem určitěji poznamenaných naskytují se tyto: „Pánev měděná
na torty, stroj kuchařský z vosku v spůsob Fortuny a Jonáše proroka
udělaný; formy zvířat, korunek, kloboučků, formy okrouhlé, tuplované
formy na zvířata, plech na biskupskou korunu, vobroučky pro marcipány,
vobroučky železné pro lodičky, formičky k šauessen, hliněná děťátka,
tatrmánkové i maňáskové, formy marcipánové, s beranem, s orlem,
s erbem městským, s Isákem, s růží, s mužíčkem, jenž drží kladivo,
s figurou ženského pohlaví, se lvem" atd.
Na konec a na rozloučenou navštívíme několik pražských a venkovských kuchyní ve třech stoletích po sobě jdoucích, abychom poznajíce počet povědomého nádobí, uměli sobě učiniti neklamné soudy o živobytí našich otců. Málo v kuchyni má husitský sládek Matyáš Drdák (umřel r. 1454.), ačkoli byl člověk zámožný. V kuchyni měl „renlíky tři mosazné, kotly dva, moždíře dva — o více věcech inventář nemluví. Rožeň železný asi za řeč nestál. Do očí bije patrný rozdíl kuchyně, kterou mívali v polovici XVI. věku u Vlčehrdlů. V kuchyni míval kupec Lochman, pán domu, „tři moždíře veliké, hrnec měděný, rendlík, kotlů 11, pekáč, čtyry rošty, pět rožnů, 4 sekáčky, tři železné lžíce, hrnec měděný v kamnech, hrneček měděný, kterým vodu beru, almaru". Tu tedy patrná hojnosť všeho větší nežli v století předešlém bývalo". Téže doby i na venkově shledáš hojné kuchyně. Na příklad r. 1560. míval Švik, v Berouně sladovník, v kuchyni svojí 4 kotlíky k rybám, 2 lžíce kuchařské, 4 rožně; u jiného souseda čteš o sedmi kotlících k rybám a šesti rožních, též o „vaně k vystuzování nápoje"; r. 1569. Jan Střelec, cís. rychtář, má rybích kotlíků dvanácte. Od polovice XVI. stol. stále pak těch všech kuchyňských věcí přibývá, obzvláště v Praze měrou až divnou. Domácí paní „U pěti korun" v Praze do r. 1570. mívala v kuchyni 12 rožnů, dva kozlíky, rošty 4, měděných hrnců 8, kotlíků k rybám 14, vaničku cínem politou, pekáče 3, železných kotlíků 5, dršláky měděné 3, šufanů 7 atd. V kuchyni bohatého Pavla Žlutického z Třebochova „U zlatého kola"
spočítali páni roku 1575. mimo nemalé množství cínových mis „tři
hrnce měděné na ohniště, kotlíků k rybám 16, pět zlých, mosazné
rendlíky čtyři, moždíře tři, cedítko, roštů sedm, rožnů patnáct,
pekáčů devět, podhrabečky dvě, kozy dvě a lžic železných kuchyňských
osm."
Jsme se staročeskou kuchyní hotovi. Čtoucí znalec poznal zajisté,
že v praxi kuchyňské a co se týče nádobí kuchyňského po tu chvíli
nemnoho se změnilo. Jen rožně zahynuly. Jináče ve všem všudy nic
nad kuchyni českou není konservativnějšího. Doposavade moří se kuchařka
„tlukouc mhlu" drátěnými pruty, až všecka se potí, doposavad strouhá
na kruhadle, až jí ruka brní, posavade trápí se uhlím, dřevem, popelem,
komínem. V pokročilém světě, v Americe, dávno už toho není. Pan
Vojtěch Náprstek, muž, jehož opravdové vlastenectví i praktický
smysl ctím, přednášel už před dvaceti pěti lety v sále
ostrova Žofínského Pražankám hojně
shromážděným, oč Amerika má předek v kuchyňských věcech před
Evropou. Tam všude stroj a strojek uspořuje potu a práce. Ukazoval těm
pražským paním tehdy na příklad stroječek o dvou válečkách, jímž
za dvě minuty rozsekány před očima posluchaček dvě libry masa na
drobno. Ukazoval jim, kterak v plecháči za pomoci čtyř drátěných
perutí, které se pohodlně klikou otáčejí, ze 40 bílků mlha čili
sníh za minutu se pořizuje! Ukazoval, kterak plyn může kuchařku zbaviti
všech svízelů popelu, komínu, dřeva, uhlí, ukazoval, ukazoval, ale
— nevyšetřujme, kolik dobrých slov jeho padlo do půdy úrodné. Česká
kuchyně jest pořád ještě patriarchální.
|