Od svých studentských let jsem ve své knihovně uchovávala krásné
knížky Aloise Jiráska Temno, U nás, F. L. Věk a Zikmunda Wintra Mistr
Kampanus. Všechny tyto knihy dokonale ilustroval Adolf Kašpar. Tyto knihy
jsem nabídla do antikvariátu avšak tam mi nabídli ani ne 5 korun za
kus. Nechce se mi věřit, že by tyto nádherné knihy byly bezcenné
dnes, kdy běžná kniha stojí i 200 korun.
Jiřina S. z Prahy 4
Až do konce 19. století byla vydávána česká beletrie většinou bez ilustrací. Jedině knihy pro děti a mládež byly oživeny čtyřmi či pěti barvotisky nahodile umístěních do textu. Snahu o změnu této situace projevilo několik vynikajících českých malířů, Olíva, Scheiner, Mucha či Aleš. První skutečně dokonale ilustrovanou českou knihu vytvořil jiný do té doby neznámý výtvarník.
Přesně před 100 lety v roce 1900 pojal student prvního ročníku pražské Akademie výtvarných umění Adolf Kašpar úmysl vytvořit knihu, která by representovala českou literatura jak po stránce obsahové, tak i výtvarné. Vybral si stěžení dílo naší moderní literatury, Babičku Boženy Němcové. Kniha se měla vyrovnat těm úžasným výpravným publikacím, které se dovážely z Francie či z Mnichova a měla prokázat, že i česká knižní kultura se vyrovná knižní produkci kulturních národů na západ od nás. Několik let hledal pro své životní dílo tiskárnu. Přestože v té době pracoval pro olomouckého nakladatele Prombergra, nepovažoval tento podnik za schopný dokonale proměnit jeho myšlenky v knižní skvost. S mladickou drzostí se obrátil na nejmodernější vydavatelský podnik té doby, na pražskou Unii. Ta v roce 1903 skutečně Babičku v Kašparově úpravě vydala a pro českou kulturní veřejnost to byl nakladatelský počin desetiletí.
Adolf Kašpar si nemohl nasadit svou laťku výš. Tato publikace byla po dlouhá léta vzorem pro nastupující generaci knižních výtvarníků. Pracovitý Kašpar pokračoval s vervou dále a i následující řada výpravných publikací se držela na té samé úrovni. Ilustroval Jiráskovy knihy, Bartošovu Kytici, Wintrova Mistra Kampana, Nerudovy povídky, Raisovy Zapadlé vlastence a dokonce i poslední Slabikář c. k. školního knihoskladu.
Při své ilustrační činnosti v sobě Adolf Kašpar dokázal s sobě vyrovnat rovnováhu mezi malířem a grafikem. Nesnažil se prosadit sám sebe, ale chtěl sloužit spisovateli a jeho dílu. Nechtěl strhnout pozornost na sebe, spíše pomáhal české literatuře dostat se k čtenářům. Skutečně ilustroval pouze původní českou tvorbu. Každá kniha mu vzala hodně sil. Byl pedantem a prostředí ilustrovaných literárních děl dokonale poznával. Dlouhé týdny se toulal krajinou, skicoval si přírodu, domy, kostely, kroje i tvar drobných řemeslnických nástrojů. Tato poctivost se mu stala osudnou. V roce 1934 umírá vyčerpán v náručí své ženy na turistické stezce nedaleko Železné rudy. Připravovanou Baarovu knihu Paní komisarka již nestihl ilustrovat.
Právě skutečnost, že Adolf Kašpar v sobě potlačil malíře a sloužil literatuře bez vlastních ambicí a taky, že si k ilustrování vybíral spisovatele, o které dnes již není velký zájem, vyústila v dnešní nízkou cenu jím upravených knih. Dalším faktorem, který negativně ovlivňuje cenu těchto knih je jejich snadná dostupnost. Po generace se Kašparovy knihy uchovávaly v téměř každé rodině, tudíž je dnes nikdo nepovažuje za vzácnost. Zkuste nenabízet tyto knihy do antikvariátu, ale věnovat je někomu z lásky či vděčnosti. Bude to určitě milý a nevšední dárek.
Na závěr douška pro přátele mystiky. Je známo, že poslední kresbou
Mikoláše Alše byla ilustrace Rabbi Löw a smrt. Poslední kresbička
Adolfa Kašpara nese název Smrtholka s kosou na rameně.
--------------------------------------------------------------------------------
Uvedené texty lze citovat pouze s uvedením zdroje a autora.
© Milo Burdátš 1999
© Naše Rodina 1999